Οι παρακάτω μαντινάδες είναι βγαλμένες από δυο κορυφαίους κατά τη γνώμη μου σύγχρονους μαντιναδολόγους.Του Μήτσου Σταυρακάκη η πρώτη και του Αριστείδη Χαιρέτη η δεύτερη..Τις ανεβάζω μαζί γιατί ακούγοντας τη μια,μου ήρθε στο νου η άλλη και προβληματίστηκα..
Χρόνε που γιαίνεις τσι πληγές
δως μου κι εμέ βοτάνι...
Διώχνε τσι μέρες σου γοργά
ο πόνος μου να γιάνει...
Μη τονε μπώθεις το καιρό
μα έτσι κι αλλιώς θα φύγει...
Γιατί προσβάλλεις τη ζωή
που ειν'η παντέρμη λίγη...
Χρόνε που γιαίνεις τσι πληγές
δως μου κι εμέ βοτάνι...
Διώχνε τσι μέρες σου γοργά
ο πόνος μου να γιάνει...
Μη τονε μπώθεις το καιρό
μα έτσι κι αλλιώς θα φύγει...
Γιατί προσβάλλεις τη ζωή
που ειν'η παντέρμη λίγη...
Σχόλια
κατά την προσωπική μου άποψη είναι κάτι πολύ περισσότερο από "ηλίθια στιχάκια"...
όμως το θέμα είναι υποκειμενικό και όλες οι απόψεις δεκτές!!!
ΕΓΩ ΩΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΠΟΥ ΗΜΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ
ΔΕΙΞΩ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΑΠΟΜΥΘΟΠΟΙΗΣΟΥΝ
ΤΙΣ ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΤΑ ΕΜΑΘΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΦΤΙΑΧΝΑΝ ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΑ.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Ο 15ΣΥΛΛΑΒΟΣ ΚΑΤΟΡΘΩΜΑ.
ΕΞΑΛΛΟΥ Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΜΑΝΤΙΝΑΔΑΣ, ΜΑΥΡΟΥ ΠΟΥΚΑΜΙΣΟΥ, ΚΟΥΜΠΟΥΡΑΣ, ΚΑΙ ΨΕΥΤΟΠΑΛΛΗΚΑΡΙΑΣ, ΠΑΝΕ ΠΑΚΕΤΟ....
και εγώ μπορώ να σου βγάλω σε δευτερόλεπτα μερικά δεκαπεντασύλλαβα που να έχουν την μορφή της μαντινάδας...
αν ψάξεις λίγο περισσότερο θα δεις ότι ο ορισμός της μαντινάδας περιλαμβάνει εκτός από το να γράφεται σε κρητική διάλεκτο να έχει αυτοτελές και σοβαρό νόημα...
προσωπικά μου αρέσουν περισσότερο μαντινάδες τις οποίες (επειδή δεν βρήκα καλύτερη λέξη)έχω κατατάξει ως "φιλοσοφικές"..
ρίξε μια ματιά σε αυτές να μου πεις αν είναι "ηλίθια στιχάκια" η αν περικλείουν λίγη σοφία και όμορφα λόγια...
μέχρι στιγμής έχω γράψει πάνω από 200 μαντινάδες σε αυτό το blog και ΚΑΜΙΑ δεν έχει ούτε ίχνος μαύρου πουκαμίσου, κουμπούρας ή ψευτοπαλληκαριάς άρα θεωρώ ότι μόλις σου απάντησα για το αν πάνε πακέτο...
(επίσης προσωπικά δεν φοράω ποτέ μαύρο πουκάμισο, δεν έχω όπλο και με θεωρώ αρκετά πολιτισμένο για ψευτοπαλληκαρά!)
επανερχόμενος στο αρχικό θέμα να το κλείσω επαναλαμβάνοντας ότι συμφωνώ μαζί σου, δεν είναι ο 15σύλαβος κατόρθωμα...
αυτό μπορεί να το κάνει και ένα παιδί του δημοτικού όπως είπες...
το κατόρθωμα είναι να χωρέσεις σε αυτές τις συλλαβές ένα νόημα που όταν το ακούσει ο άλλος να το νιώσει ακόμα και να τον ανατριχιάσει...
αυτές είναι μαντινάδες...
τώρα αν ακούς Κυριακάκη Ζερβάκη κτλ κτλ η άποψη σου περί μαντινάδας έχει κάθε λόγο να είναι αυτή που ανέφερες!
πάντα φιλικά και καλοπροαίρετα Στέλιος....
Άμα δε σ'αρέσουνε να μην ψαχουλεύεις τόσο πολύ για να τις βρίσκεις και να τις σχολιάζεις κι όλας(ανώνυμα πάντα..). Άσε εμάς να ασχολούμαστε με ηλιθιότητες και άμε να συζητήσεις εσύ για τον υπαρκτό σοσιαλισμό. Ξεγιβεντισμένε.
σε παρακαλώ να γράφεις χωρίς χαρακτηρισμούς και προσβολές...
κυριε Στελιο οτι εγω υβριζω???
Γιατι δεν σας αρεσει να αντικρουετε
αποψεις που δεν σας αρεσουν και επιμενετε στα τουρκικα καταλοιπα
των 400 χρονων σκλαβιας???
Εχετε δει παραδοσιακους χορους της Τουρκιας?
Εχετε ακουσει τουρκικη παραδοσιακη
μουσικη?
Τους εχετε δει να φορουν τις παραδοσιακες φορεσιες τους?
Τους εχετε ακουσει να τραγουδουν
ριζιτικα τραγουδια?
Αφηστε λοιπον τις απολυταρχικες αντιληψεις οταν δεν σας συμφερει
να ακουστει μια διαφορετικη αποψη.
Αλλως μην λετε υβριστες αυτους που
δεν συμφωνουν με πραγματικους
ξεγιβεντισμενους.....
Βγαλτε τον τουρκικο μανδυα επιτελους απο πανω σας.
τέλος πάντων νομίζω ότι μπορούμε να συζητήσουμε πολιτισμένα και χωρίς ύβρεις...
όσο αφορά τα τούρκικα κατάλοιπα...
δεν είμαι μελετητής της παράδοσης και δεν μπορώ να ξέρω μια αίσθηση (που δεν διαφέρει και τόσο από την άποψη σου) που έχω σου μεταφέρω...
τα ριζίτικα είναι σαφώς ανατολίτικα δεν ξέρω αν είναι τούρκικα, αραβικά ή τι άλλο πάντως προέρχονται από τους αμανέδες...
η κρητική φορεσιά δεν είμαι σίγουρος, πιθανόν να έχει τουρκικές επιρροές..
η μαντινάδες πιο πολύ για ενετικό κατάλοιπο μου φαίνεται παρά για τουρκικό...
από εκεί και πέρα όμως...
προσωπικά και όλα τουρκικά κατάλοιπα να είναι δεν με ενοχλεί πραγματικά καθόλου...
τι θα πει τουρκικό κατάλοιπο? όπως και να το κάνουμε για πολλά χρόνια η Κρήτη ήταν υπό τουρκική κατοχή, σίγουρα θα υπάρχουν επιρροές όπως και από τους αιγύπτιους, τους ιταλούς και όποιους άλλους πέρασαν από αυτό το νησί...
ε και?
όλα αυτά είναι η ιστορία της Κρήτης, όλα αυτά συνθέτουν τον πολιτισμό της Κρήτης...
εμένα μου αρκεί που μαντινάδες υπάρχουν μόνο στην Κρήτη, που πεντοζάλη χορεύουμε μόνο στην Κρήτη...
από όπου και αν έχουμε επηρεαστεί είναι πράγματα που προσδιορίζουν την Κρήτη...
προσωπικά και τουρκικά κατάλοιπα να είναι καθόλου δεν με πειράζει...
με την ίδια λογική θα πρέπει να βγάλουμε όλες τις τουρκικές, αραβικές, και ιταλικές λέξεις από την κρητική διάλεκτο, να γκρεμίσουμε όλα τα ενετικά φρούρια κτλ κτλ..
επίσης έστω ότι είναι τουρκικά κατάλοιπα και πρέπει να τα αποτινάξουμε όπως λες, απορώ τι θα χορεύουμε και τι θα τραγουδάμε?
θα αναβιώσουμε μινωικό τρόπο διασκέδασης?
και καταλήγω στην πεποίθηση μου ότι η παράδοση εξελίσσεται συνεχώς, είχαμε τουρκική κατοχή? λογικό να επηρεαστεί ανάλογα, καλώς κακώς έτσι είναι, δεν παύει όμως να είναι η παράδοση μας και αυτή να συνεχίζουμε...
φιλικά Στέλιος...
ΔΕΝ ΠΡΟΣΕΞΕΣ ΤΙΣ ΑΗΔΙΕΣ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΠΟΥ ΦΟΡΟΥΝ ΦΟΡΕΣΙΕΣ ΠΟΥ ΣΙΓΑ ΣΙΓΑ ΤΙΣ ΕΧΟΥΝ ΚΑΝΕΙ ΚΑΙ ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΜΕ ΤΗΣ ΘΕΑΣ ΤΩΝ ΟΦΕΩΝ ΤΗΣ ΜΘΝΩΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ.
ΝΑΙ ΠΡΟΤΙΜΩ ΝΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΩ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΚΡΗΤΗ Η ΕΣΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ
ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ ΚΡΗΤΗ ΠΑΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ
ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ.
ΠΡΟΤΙΜΩ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ.
ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ, ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΝ
ΕΧΟΥΝ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΒΕΝΕΤΙΑ, ΑΛΛΑ ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΧΙ, ΛΟΓΩ 15ΣΥΛΛΑΒΟΥ.
ΕΞΑΛΛΟΥ ΤΟ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΟ "ΑΜΑΝ
ΑΜΑΝ" ΣΤΟΥΣ ΜΑΝΤΙΝΑΔΟΛΟΓΟΥΝΤΕΣ ΘΥΜΙΖΕΙ ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΑΝΑΤΟΛΗ ΚΑΙ ΟΧΙ
ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΙΤΑΛΙΑ.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΩ ΒΕΒΑΙΑ ΠΩΣ ΕΝΙΟΤΕ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΙΣ ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΠΟΛΥ ΕΞΥΠΝΟ
ΧΙΟΥΜΟΡ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΑΓΟΝΑ ΣΤΟΝ ΩΚΕΑΝΟ.
ΒΕΒΑΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΚΑΜΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΝΑ ΑΠΟΒΑΛΛΟΜΕ ΩΣ ΕΘΝΟΣ
ΟΤΙ ΜΑΣ ΕΧΕΙ ΚΑΠΕΛΩΣΕΙ Η ΤΟΥΡΚΙΑ
ΜΕ ΤΟΝ "ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ" ΤΗΣ.
ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ ΟΤΙ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΙΣΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΗΞΗ
"...ΟΓΛΟΥ"
ΑΝ ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΙ ΕΔΩ ΕΝΑΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΣ
ΚΕΜΑΛ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΑΛΛΑΞΕΙ ΠΟΛΛΑ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΟΙ "ΟΓΛΟΥ" ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΔΕΙΝΑ ΚΑΙ ΝΟΟΤΡΟΠΙΕΣ ΠΟΥ ΚΛΗΡΟΝΟΜΗΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ.
ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΧΕ ΜΕ ΚΑΘΕ ΤΡΟΠΟ ΑΠΟΒΛΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΜΑΣ ΚΑΘΕ ΤΟΥΡΚΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΑ ΤΟ ΔΕΧΟΜΑΣΤΕ ΩΣ ΣΥΝΕΚΤΙΚΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΚΑΙ ΑΠΟΡΩ ΚΑΙ ΖΗΤΩ ΜΙΑΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ.
ΓΙΑΤΙ ΚΑΘΕ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΧΝΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ ΕΙΝΑΙ ΕΥΠΡΟΣΔΕΚΤΟ ΚΑΙ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΜΑΣ, (ΒΛΕΠΕ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ) ΚΑΙ Ο,ΤΙ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΔΥΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΞΕΝΟΜΑΝΙΑ.....
να σου θυμίσω τον ερωτόκριτο που δεν είναι κάτι άλλο από 10 χιλιάδες μαντινάδες και γράφτηκε επί ενετοκρατίας...
ο λόγος που οι επιρροές από την δύση θεωρούνται ξενομανία φαντάζομαι είναι γιατί ποτέ δεν ήμασταν τόσο κοντά με την δύση όσο με την ανατολή...
αν κάποιοι τραγουδούν χιπ χοπ είναι γιατί το βλέπουν στην τηλεόραση, αντίθετα αν κάποιος τραγουδάει ριζίτικα είναι γιατί έχει ακούσει από τον παππού του...
αυτή νομίζω ότι είναι η διαφορά κατά προσωπική μου άποψη πάντα...
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΟΣΚΟΛΗΣΗ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΗ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΑΣΠΟΝΔΟΥ ΜΙΣΟΥΣ ΠΟΥ ΤΡΕΦΕΙ Ο ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΛΗΡΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΥΣΗ.
ΑΝ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΟΙ "ΑΝΘΕΝΩΤΙΚΟΙ" ΚΑΙ ΟΙ ΣΧΟΛΑΡΙΟΙ ΙΣΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΑΜΕ ΤΑ 400 ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥΡΚΟΕΠΙΡΡΟΗΣ
ΚΑΙ Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΜΑΣ, Η ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ ΜΑΣ, Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΑΣ ΓΕΝΙΚΩΣ
ΝΑ ΕΙΧΕ ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ.
ΣΙΓΟΥΡΑ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΤΑ ΜΙΣΗΤΑ ΓΙΑ ΜΕΝΑ "ΑΜΑΝ" "ΑΜΑΝ"
πιθανότατα θα συμφωνήσουμε βέβαια άλλα έχουμε ξεφύγει από το θέμα του blog που είναι οι μαντινάδες...
από εκεί και πέρα θα το πω για πολλοστή φορά και συγχώρα με αλλά αυτή είναι η άποψη μου...
μπορεί να είμαι ο τελευταίος άνθρωπος που θα ήταν χαρούμενος για την τουρκική κατοχή και επιρροή αλλά το βρίσκω απολύτως μα απολύτως φυσιολογικό ο παππούς σου και ο παππούς μου που ζούσε μαζί με τούρκους και τούς άκουγε να μιλάνε και να τραγούδάνε καθημερινά να έχει κολλήσει ένα αμάν αμάν...
δεν ξέρω αλλά μου φαίνεται πολύ λογικό...
και για να κλείσω με λίγο χιούμορ μιας και διαμαρτύρεσαι ότι δεν έχουμε επιρροές από την δύση να σου πω μια μαντινάδα στα αγγλικά!!!
appear to the window
to see your lovely face...
your eyes are so beautiful
that send me to the space...
επέτρεψέ μου μέσω του blog σου να απαντήσω προς τον κο Ανώνυμο, ή Κώστα Καραμανλή (φαίνεται ότι η Παρακμή είναι αλληλένδετη με το όνομα)
Κε Ανώνυμε,
κε Καραμανλή, -και μόνο που επιλέξατε αυτό το όνομα για να εκφράσετε τις απόψεις σας, καταλαβαίνει κανείς το επίπεδό σας-
είναι κρίμα ειλικρινά και θά'πρεπε να νιώθεις αηδία και ντροπή, που τα παιδιά σου είχαν τέτοιο δάσκαλο..
Εσύ όμως κι όχι αυτά.
Τα παιδιά σου δέν φταίνε σε τίποτα.
Απορώ πώς μπορείς να διαγράφεις έτσι μέρος της Ιστορίας σου, του πολιτισμού σου, της ύπαρξής σου ακόμα κι άν ένα μεγάλο κομμάτι ανήκε στην περίοδο της Τουρκοκρατίας. Ε καί; Όλοι οι πολιτισμοί του κόσμου είναι επηρρεασμένοι από ήθη και έθιμα άλλων λαών. Αλλά τέτοια είναι η Παιδεία σου(???) τέτοια κάθεσαι και λές...
άκου "ηλίθια στιχάκια..."
Τί να σου πώ ...ηλίθιε αναγνώστη, μόνο αυτό σου βγαίνει:
δέ κλαίς, δέ νιώθεις, δέ γελάς και δέ λυγάς στον πόνο...
ετούτα τα χαρίσματα τά'χουν οι ΠΕΤΡΕΣ ΜΟΝΟ...
Ω απευθείας απόγονε του Σωκράτη ,του Αριστοτέλη και του Περικλή, δίδαξέ μας πως να αποτινάξουμε τον περσικό ζυγό.
Ή καλύτερα τράβα μάσα κανένα φύλλο δάφνης, κάνει καλό στον εγκέφαλο.
Αν έχεις.
Για μένα οι μαντιναδολόγοι και κατι βρακοφόροι που λένε τα κάλαντα και τις κρύες και ηλίθιες
μαντινάδες τους κάθε χρόνο, είναι
οι κρητικοί καραγκιόζηδες με τους οποίους γελά όλη η Ελλάδα.
Απλώς σας φτύνουν κι εσείς νομιζετε πως βρέχει.
Όσο για την Ιστορία του τόπου μου
στην οποία έχει αφήσει τα κατάλοιπα της η τουρκοκρατία. χάρισμα σας αν αισθάνεστε τουρκόσποροι!!!!!!!!
Αυτά ψευτοπαλλήκαρα για τον πολιτισμό σας....
Δέν πιάνεις να παίξεις καμιά πίστα στο PlayStation να ξελαμπικάρεις, ν'αφήσεις και τους Κρητικούς εκεί που είναι..???
Ούτως ή άλλως για να μας νιώσεις εσύ, Θέλει Παιδεία, Αντρειά και ΨΥΧΗ, πού να τα βρείς εσύ όλα αυτά.........
άντε ...
έβγαλε και καινούρια πίστα στο GranTurismo.....
Θα πρέπει να ξέρετε λοιπόν ότι δεν είναι ηλίθια στοιχάκια οι μαντινάδες αλλά στοίχοι που μιλάνε στην καρδιά και στην ψυχή καθώς και ψυχαγωγούν κιόλας.
Οι "μαντινάδες" τώρα που έχουν προβληθεί από Κυριακάκη, Ζερβάκη και άλλους "καλυτέχνες" του είδους δεν είναι παρά σκουπίδια που πουλάνε.
Όσο για την καταγωγή της μαντινάδας είναι ενετική και όχι ανατολίτικη. Για να το τεκμιριώσω αυτό δεν μου φτάνει ο χώρος στο συγκεκριμένο blog.
Αν θες πες μας την καταγωγή σου λοιπόν να δούμε αν έχει επιρρεαστεί από τους Τούρκους ή αν απέβαλε αυτή την επιρροη.
Φιλικά Τασος